Cele mai frumoase cărţi din România 2013

Primul volum al seriei Arhitectura românească în detalii Locuințe - a fost selectat pe lista câștigătorilor concursului național de design de carte Cele mai frumoase cărți din România, ediția 2013.  
 
Cărțile câștigătoare ale acestei ediții a concursului de design de carte Cele mai frumoase cărţi din România vor putea fi văzute într-o expoziție în perioada 4-8 noiembrie 2013 la UNAgaleria, București, str. gen. Budișteanu nr. 10. Anunțarea premiilor va avea loc cu ocazia vernisajului expoziției.
 
Din comunicatul organizatorilor concursului:

„Concursul național de design de carte Cele mai frumoase cărți din România, ediţia 2013 are 39 de cărți câștigătoare, alese din 174 de cărți înscrise în competiție de către editurile, graficienii sau designerii de carte din România și Republica Moldova.  Membrii juriului au fost: Matei Câlția, Radu Manelici, Alexe Popescu, Raluca Bem Neamu, Anamaria Pravicencu, Vlad Arghir și Géraldine Lay (Franța).
 
În perioada 9-13 Octombrie, cărțile câștigătoare vor fi expuse în Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt, în pavilionul României 5.0, B122, la cel mai important târg de carte din lume. Cu această ocazie, Asociația pentru Performanță și Cultură în parteneriat cu Federația Editorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii, organizează un eveniment special de vernisare a celor mai frumoase cărți românești, în data de 10 Octombrie, la ora 16.00, la care sunt invitați membri ai Federației Editorilor din Europa.
 
Volumele câștigătoare vor revenit în țară și vor fi prezentate publicului român într-o expoziție în perioada 4-8 Noiembrie la UNAgaleria, în București.
 
Toate cărțile câștigătoare vor reprezenta România în competiția internațională de design de carte Best Book Design from All Over the World – Târgul de Carte de la Leipzig, ediția 2014 și vor fi incluse în expozițiile organizate de Stiftung Buchkunst.”
 
Așa cum ne-am propus, concursul a vizat performanța în materie de design grafic (creativitate, profesionalism, calitate tehnică etc.). Concluzia mea este că interesul editurilor pentru profesionalizarea prezentării vizuale a publicațiilor lor de tiraj comercial este redus. Evoluția lui se împiedică de deficiențe în pregătirea profesională, în organizarea procesului de producție, în mentalități rămase la clișee vetuste și, pe cât de greu de verificat, pe atât de greu de contrazis (piața nu cere, nu sunt bani, nu există interes, ceilalți sunt de vină dar noi facem tot posibilul etc.). Nu în ultimul rând, nesinchiseala celor responsabili acoperă, în cel mai rău caz, o gravă disonanță între educația vizuală și activitatea profesională. Faptul că totuși o oarecare evoluție a avut loc, oricât de modestă, sugerează că profesionalismul și responsabilitatea se vor impune – și acest concurs își propune să arate o fațetă a profesionalismului: criteriile de apreciere a produsului „carte” fac parte din cultura generală.
 
Vlad Arghir, membru al juriului.

Puteți vedea lista completă a câștigătorilor aici.

Image: